I hear you call my name, I am walking away.. away from yesterday

Nämen oj. Här var det ett tag sedan jag flöt förbi.. tss



 Vad pågår för tillfället ??

Jo, en hel del.. calypto gjorde sin första inomhus start. Jag hade väntat mig en väldigt försiktig och motig häst. Det som jag fick mer utav än de två var en alltför tom häst.

Till första klassen kastade han sig MINST 20 gånger och bockade sedan därefter(så fort vid möte av häst eftersom han är så skygg). Så när jag skulle hopa fram så var han så försiktig och överhoppade sig något enormt! Han hoppade högre på krysset än vad en normal häst skulle hoppa på ett 110hinder…så tog 4språng på krysset(ingen förbättring) och ett språng på räcke/oxer. Han blev trött.

Inne på banan till 1meters klassen så var han som när vi köpte honom i våras. Jag kunde inte rida fram till distanserna.  Han var alldeles för tom och försiktig. Men det blev en 0a i alla fall då energin fanns kvar i honom att kämpa med.

Till 110’n så tog jag två språng på krysset, ett på räcket/oxern. Han var trött..påbanan…han var trött..vingligt och vid 4tillfällen hade vi framåtlägen.. det resulterade i att varje gång fick jag ta tillbaka innan i alla fall för det hade inte gått att hoppa så tomt. Här blev det två rivningar..men det gör absolut ingenting. Jag visste att han skulle bli lite tillbakadragen.. det är bara låta det gå några tävlingar så blir han sig lik igen J

Och man kan ju inte vara så duktig som han har varit heller egentligen.. 0a efter 0a de senaste 9 starterna varav 3 110 klasser och resten 1m.. fantastisk häst :D

 

 

Lumos… han är en sådan otroligt fin häst att rida och jag tycker att han är så hääääärlig!!! Efter senaste tandläkarbesöket blir hann bättre och bättre för var gång man rider..superB!!

Igår fick han åka till södertörn och träna för PW. Gick mycket bra :D han tyckte dock att jag la honom lite långt utifrån så det var jag som påverkade om sprången blev platta ibland. Hade jag ingen aning om..men nu vet jag det så det ska det bli ändring på(redan imrogon faktiskt..då blir det att hoppa honom hemma^^) han får en arbetsvecka lumos .. men inget han kommer bli trött av ändå :P knäpphäst!!

 

Jag är så tacksam över att ha så fina och knäppa hästar. Det här med Calypto är ingenting att haka upp sig på. Det kommer vara bra i framtiden att gå tillbaka och tänka och se hur han var då(idag).. Jag vet ju att det är ett problem som inte kommer kvarstå en längre tid så ..

Ska lägga ut filmerna också så ni andra kan få se hur tokigt det kan gå ibland :P Men internet på min data fungerar inte så det får bli när jag har tillgång till det ;)

 

Men nästa tävling blir för Calypto på södertörn nästa helg 30/10 .. en 110cm . Med tanke på hur han var på sollentuna i helgen så skulle jag aldrig åkt och hoppa bara en 110  med honom om det inte var som det är nu, på ett ställe han har varit mycket på. Det innebär inte att han inte kommer vara som sist. Men förmodligen blir han sig mer lik när han känner sig lite mer "hemma".



Jag måste nog säga att det var på hölö i början av juli(efter tre tävlingar på mälarhöjden, stockholm och märsta), att det var där efter de tre som han började slappna av och började förstå vad det handlade om. Efter hölö så har han bara blivit bättre och bättre för varje tävling trots att jag inte trodde att man kunde göra så snabba framsteg, men jodå. Det kunde vi :D

Resultaten för Calypto under vår,sommar, höst ser ut såhär :

29/5 Mälarhöjden
95cm 0fel
100cm 8fel

4/6 Stockholm
100cm 8fel

11/6 Märsta
100cm 0fel
100cm 4fel

2/7 Hölö
95cm 0fel
100cm 0fel

20/8 Aspvik
100cm 0fel
100cm 0fel

3/9 Märsta
100cm 0fel
110cm (debut) fel

25/9 Ågesta
110cm 0fel
110cm 0fel

16/10 Sollentuna
100cm 0fel
110cm 8fel

!!!!!!!!!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0