Lumos 2012

Lumos har iår gjort ca 10 starter varav 1 dressyr. 
Man kan undra varför jag knappt tävlar honom när han ändå haft bra resultat.. Men det började med att han sedan sommaren -11 haft sår i mungipan som inte ville läka. Jag tyckte mig prova det mesta men inget fungerade, gummibett med olika vinklar, tjocklekar, hårda plastbett, hackamore, annat bettlöst och mer. Ingenting hjälpte.
 
Köpte därefter ett flippanbett som faktiskt fungerade!! Såret började läka samtidigt som jag kunde rida någorlunda. 
Han är inget lätt häst Lumos. Han kräver mycket och ordentlig ridning. Han släpper lätt kontakten och sliter sig loss med huvudet. Han blir lätt snabb i hoppningen och springer gärna fort utan att vara på plats. 
Efter att Mossenberg har behandlat honom i nacke, hals under hösten är det skillnad på honom. Han är så mycket mer accepterande (om man inte håller för hårt för länge eller tar fel tygeltag, eller gör något som inte passar Lumos).
 
Men han är en bra häst, egentligen. Han är så otroligt rolig att arbeta med med ett riktigt stort och spänstigt hopp med en fart och vändbarhet utom det vanliga!! Och det är det jag lever för med denna häst :)
 
Tänkte lägga ut film från årets sämsta start samt årets bästa.
 
Detta är inte OK!! HAn springer och är inte kontrollerbar. Jag red på hackamore inför tävlingen så jag kunde ha bett på tävlingen med tanke på hans sår. Men men.. han fick springa av sig lite iallafall.
 
 
 
Väntar oftast bra, många väl genomförda språng. Jag låg kvar lite i handen på sista, därav nedslaget på denna sensitive man.
 
Denna film är också värd att hamna med. En lugn omhoppning men som gav seger ändå tack vare den stora, vändbara galoppen.
 
 
Likaså dressyren. Procenten var låg men jag trodde då aldrig att vi skulle genomföra den med så pass lite bus!
Jag gillar verkligen traven mellan 3:00-3:10, så himlans fin :)
 
 
Nästa år ska Lumos komma ut på mer tävlingar! Både hopp, dressyr (kanske fälttävlan om jag har tid till det vilket känns lite omöjligt..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0