Okej.

Jag hade Laban över ett år hemma innan jag kände att jag inte kunde ta alla risker längre. Jag hade för mycket att göra som jag inte kunde avstå från för att en häst var tokig och oförutsägbar(faktiskt livsfarlig). Det är ett under att jag aldrig åkt av detta 100000 gångerna han kastat sig hej vilt, brallat iväg, tvärvänt och allt detta kunde göras inom loppet av en sekund. Men oftast var det ganska länge han höll på, menar bara att han var så jäkla snabb och vig.

Ibland kunde jag rida ut och galoppera barbacka medans man andra gånger knappt kunde borsta på hästen.
Allt, verkligen allt blev så mycket bättre med tiden men fortfarande, det var en alltför stor risk som jag inte kunde ta.

Jag tror att alla vet att jag verkligen gillade Laban. En sådan otroligt fin själ många gånger och verkligen en ur mängden.

Pontus fick tillbaka honom i vibterns slut och han började tävlade lite.
Nu däremot har Laban fått en ny ägare, och jag ska inte säga vad jag tycker om det.. Men från och med nu kan man följa Laban och hans resa på

http://www.tyrashastar.se/#minahastar">http://www.tyrashastar.se/#minahastar

Och det kommer jag göra. Fina V. Lambourghini!!


Jag kan inte riktigt hålla med om att han inte ridits ut så mycket... Det var det enda jag gjorde när han var skadad och han när han var för knäpp för att rida inne.

Jag hoppas på det bästa för Laban. Han har varit med om tillräckligt nu.

 


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag tror säkert du hade en fin tid med Laban <3 men Tyra tar mer än väl hand om sina hästar så du kan vara trygg och hon skrev nog så om uteritterna för att det är den Indien hon fått.
Pontus är grym tränare,såväl Tyra som ryttare och Nicklas som tränare. Det är säkert en mycket "finare" häst nu och han tävlas ju i de lite större klasserna vilket Tyra vill.
Var glad för Tyras skull och njut med Laban :)

Trevlig blogg för den delen.
Kram
#skickavidarenätkärlek

2013-07-10 @ 17:02:43
URL: http://www.erikajoyisabella.horseworld.se
Postat av: Sophie

Hej på dig! Vad kul att läsa om hans gamla ägare. Jag jobbar som hästskötare till Tyra och har bekantat mig lite med honom. Han är en väldigt trevlig häst, men man är alltid på sin vakt ;) vad jag förstår blev han kastrerad för 1 år sen? Eller? Laban är nu jättesnäll att rida och mest jobbig i hanteringen, men det jobbar vi på :)

Svar: Hej! Nu är det väl ca 2år sedan han kastrerades.

Kul att höra att du gillar honom :)

Jag har aldrig ägt honom. Jag hade honom åt pontus.
Josefine Johnsson

2013-07-10 @ 19:05:25
URL: http://www.sophiesvensk.devote.se
Postat av: Anna

Är det smart att skriva "Nu däremot har Laban fått en ny ägare, och jag ska inte säga vad jag tycker om det.. " tycker du? Som att den meningen inte talar för sig själv? Riktigt jävla drygt av dig. bara för att du inte klarade av honom. Tyra kanske menade att pontus aldrig red ut honom har du tönkt på det?

Svar: Det jag menar har inget med hans nya ägare att göra!
Josefine Johnsson

2013-07-11 @ 14:36:19
Postat av: Marie

Hej, vore jätteintressant att höra om din och Labans resa tillsammans.. Varför och hur du fick hem honom, vad det var för skada han hade och hur det kändes att lämna tillbaka honom..
Tror även Tyra själv skulle vara intresserad av att höra om honom från någon som känner honom så väl som du verkar göra..

Svar: Hej!Absolut. det ska jag ordna :)
Josefine Johnsson

2013-07-12 @ 10:31:52
Postat av: Frida

Jag har stått i samma stall som josefine i säkert 3år, någon som har bättre hand om sina hästar får man leta efter!! Helt galet hur bra hennes hästar har det! Hon är OTROLIGT duktig och rider ALLA de hästar som ingen annan klarar av. Att hon blev osäker är bara att glömma.. Josefine om någon är den som är helt orädd, ibland lite för orädd! Hon är den som sitter kvar i ALLA lägen! Det är HELT sjukt!

Laban hade inte så där bra rykten om sig när han stod på det här stället. Josse var bland dem enda som vågade hantera honom och jag tror att många (bla jag) var mestadels rädd för honom. Jag vet inte hur många gånger man hörde folk kalla honom knäpp eller liknande, men det kom ALDRIG från Josefine inte!

Jag ska inte säga så mycket om exakt hur det var, för det vet jag ärligt talat inte, jag var inte så mycket i den delen av stallet där han stod och Josefine red oftast när jag var i skolan... ja, ni förstår nog.

Men det jag uppfattade av honom var att Han var väldigt oförutsägbar, kunde vara hur snäll som helst och sen bara exploderade han. Han var väldigt, väldigt speciell och framförallt svår att läsa av och hantera. Han verkade inte ha någon respekt överhuvudtaget för människor. Han verkade inte lita så värst mycket på människor heller.

Men Lita på mig när jag säger att bättre hem än hos josefine är svårt att hitta! hon är verkligen helt fantastiskt duktig och ger aldrig upp på de hästar hon tror på. Hon sätter alltid hästarna i första hand och de hästar som har turen att hamna hos henne blir behandlade så bra de bara kan bli, även fast ingen annan än hon tror på dem.

Svar: Tack så snällt :) !!!!!!
Josefine Johnsson

2013-07-12 @ 22:32:39
Postat av: Anonym

jösses, den som tror att Josse är rädd för något har helt fel. Henne kan man sätta upp på vad som helst och hon antar utmaningen. Hon brukar lyckas med det som ingen annan lyckas med. Jag vet för jag har sett henne över 10 år tillbaka och den som lyckas är Josse. Jag förstår vad Josse menar i sitt inlägg iaf. Men känner man henne inte så vet man inte. Kolla bara på vad hon lyckats åstadkomma med sina hästar. Och Anna, att kalla Josse dryg, hon är nog den som är mest odryg av oss alla här på jordelivet. Läs meningen några gånger till så kanske du fattar lite bättre. Jag vet vad hon menar ialla fall. Man kan nog tyda den som man tycker själv. /anonym för er men inte för Josse spm alltid har varit min idol

2013-09-12 @ 14:40:58

Svar: haha, tack du ;)
Josefine Johnsson

2013-09-13 @ 09:22:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0